Odżywkowe rady dla sportowców

Dodane: 19-12-2015 09:33
Odżywkowe rady dla sportowców Przy wyborze marki suplementów dobrze jest sugerować się wszelkimi opiniami. Bardzo ważna jest przyswajalność. Generalnie można również poradzić się w jakimś sklepie, np. odżywki białkowe sklep.

Za Wiki, definicja aminokwasów:

Aminokwasy (aa, AA1, z ang. amino acids) ? grupa organicznych związków chemicznych zawierających zasadową grupę aminową oraz zasadniczo kwasową grupę karboksylową ?COOH, lub w ujęciu ogólniejszym, dowolną grupę kwasową2.

Przykładem aminokwasu zawierającego grupę sulfonową ?SO3H jest tauryna (kwas 2-aminoetanosulfonowy), natomiast zawierającego grupę fosfonową ?C?PO3H2 jest ciliatyna3 (kwas 2-aminoetanofosfonowy).

Grupa aminowa może być pierwszorzędowa (?NH2), drugorzędowa (?NHR), trzeciorzędowa (?NR2), lub czwartorzędową amoniową (?NH3+). Aminokwasy zawierające czwartorzędową grupę amoniową to związki z grupy betain4, a ich przedstawicielem jest N,N,N-trimetyloglicyna (betaina), (CH3)3N+CH2COO?.

Ponieważ aminokwasy zawierają zarówno grupę kwasową, jak i zasadową, zachodzi w nich wewnątrzcząsteczkowa reakcja kwas-zasada i związki te istnieją głównie w formie jonów obojnaczych. Jony obojnacze aminokwasów są rodzajem soli wewnętrznych (amfolitami), dlatego mają wiele właściwości typowych dla soli: są substancjami krystalicznymi o wysokich temperaturach topnienia, wykazują duże momenty dipolowe, są rozpuszczalne w wodzie, ale nierozpuszczalne w węglowodorach5.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Aminokwasy


Odżywianie i białka

Białka budują nasz organizm - o tym prostym fakcie dowiadujemy się na lekcjach biologii. Ale co to właściwie znaczy w kontekście odżywiania? Po pierwsze - organizm sam z siebie sobie tych białek nie dostarczy, musimy zapewnić odpowiednią ich ilość w diecie. Najlepszym źródłem białka jest mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego, jednak ważna jest również proporcja białka do tłuszczy. Dlatego wieprzowina jest niezdrowa - mimo sporej zawartości protein ma bardzo dużo tłuszczu. Najlepiej sięgać po białe ryby i drób, zwłaszcza indyka. Jeśli zrezygnowaliśmy ze spożywania mięsa, bądź nie możemy go jeść, to wśród roślin najbogatsze w aminokwasy są rośliny strączkowe - ich wybór jest ogromny, nie jesteśmy wcale skazani na soję! Fasola, soczewica, ciecierzyca - warto spróbować, również jeśli nie jesteś wegetarianinem.


Kalorie w diecie

Zapotrzebowanie każdego człowieka na kalorie jest zależna od wielu czynników. Można skorzystać z porad dietetyka sportowego, albo trenera z siłowni. W sieci dostępne są też kalkulatory takiego zapotrzebowania na kalorie.

Nasza dieta nie może być zbyt mało kaloryczna, ponieważ nasze mięśnie nie będą miały z czego się powiększać. Nie można tez przesadzić, ponieważ może się to skończyć efektem 'zalania tłuszczem' wszystkie efekty naszego treningu będą ukryte pod warstewką tłuszczu, co da nieprzyjemny efekt wizualny.



© 2019 http://geodezja.konin.pl/